De werkgroep communicatie
Voor een goede verbinding tussen alle inwoners van De Zuidlanden
Als je De Zuidlanden op de kaart bekijkt, is het een lappendeken aan verschillende buurtschappen, die niet allemaal even strak tegen elkaar aan liggen en eigenlijk een beetje eilandjes vormen. De missie van de werkgroep communicatie is om daar verbinding tussen te krijgen. Onder andere gebeurt dat door het magazine De Zuidlander, de website en social media.
Wijkmagazine
Voorheen was er een wijkkrantje van 16 pagina’s, maar de werkgroep heeft hier een professionaliseringslag in gemaakt door over te stappen op een wijkmagazine met een nieuwe vormgeving. Een magazine met een vlottere uitstraling, meer glossy en de totale wijk weerspiegelend: dynamisch, fris en jong. De inwoners vinden het een heel fijn magazine. Het is een echt magazine nu, qua look en feel.
“Het magazine groeit als een gek!
Het is intussen uitgegroeid naar 48 pagina’s. Vanaf de derde editie werken we bovendien met columnisten die structureel een redactionele bijdrage leveren. Dat zijn mensen uit de wijk of mensen die verbonden zijn aan De Zuidlanden. Dat is natuurlijk fantastisch, want daarmee wordt de inhoud steeds meer de input vanuit de wijk zelf.”
Informatie van en over de wijk
Het magazine heeft een aantal vaste rubrieken. Bijvoorbeeld ‘de echte Zuidlander’, die gaat over een bewoner. Of de Zuidlander ondernemer, die wordt geïnterviewd en extra aandacht krijgt. Er is ook altijd een ‘raadplaatje: waar kiekt u naar?’ van een foto, ergens genomen in De Zuidlanden. Dan kunnen mensen op Facebook raden wat het is. Er zijn leuke prijsjes te winnen, beschikbaar gesteld door ondernemers uit de wijk. Een wijnpakketje of een massagebon bijvoorbeeld. Zo krijgen de ondernemers reclame en leren mensen elkaar door ludieke acties kennen.
Magazine De Zuidlander:
de eigen glossy van De Zuidlanden
48 pagina’s dik
4x per jaar
oplage 1750 stuks
Wijkpanel
De wijkkrant van voorheen was de spreekbuis van het wijkpanel. Toch was het wijkpanel daarin niet altijd heel zichtbaar. In het wijkmagazine De Zuidlander, een uitgave van de werkgroep, heeft het wijkpanel een eigen vaste pagina waar ze hun laatste nieuws plaatsen. Ook de andere werkgroepen hebben een vaste plek in het magazine, met vaak een terugblik van wat ze hebben gedaan en een vooruitblik naar het volgende kwartaal.
De werkgroep communicatie zorgt overigens voor de complete redactie van het wijkmagazine. Met behulp van adverteerders kan het magazine worden uitgebracht.
Website en socials
De werkgroep heeft ook een coördinerende rol bij de opzet dan de nieuwe website van De Zuidlanden. Het beheer van de website is één van de taken, net als het plaatsen van berichten en bijhouden van de social media.
Feedback welkom
Heb je een opmerking of tip? Geef aan wat jullie leuk vinden of waar het beter kan. De werkgroep communicatie en alle communicatiemiddelen zijn er voor de inwoners van De Zuidlanden. Met de feedback kunnen we alleen maar weer verder groeien.
De wijk is nog groeiende en zo ook de redactie. We zijn altijd op zoek naar enthousiaste mensen die het leuk vinden om redactielid te zijn en een vaste rubriek onder de hoede te nemen. Of die hand-en-spandiensten of administratieve handelingen wil doen.
De werkgroep bestaat uit:
Joleijn van der Wal – hoofdredactie
Siemon van Dam – marketing en adverteerders
Froukje ten Hoeve – redactielid
Teresa de Ligt – redactielid
Katolina Dijkstra – vormgeving
Andries van der Werf – fotografie
en twee coördinatoren bezorging